Viime päivinä puheet autojen parkkeerauksesta Seinäjoen keskustassa ja vähän muuallekin on saanut kaupunkilaiset heräämään.
Teimme 16 valtuutetun kanssa aloitteen 1 tunnin ilmaisesta parkkipaikasta kaupungin ydinkeskustassa pysäköintikiekolla. Keräsin valtuutettujen nimet ennen valtuuston kokousta ja minulta jäi vielä yli puolelta valtuutetuilta kysymättä allekirjoitusta aloitteeseemme. Käsitykseni mukaan me saamme helposti kerättyä yli puolet valtuutetuista aloitteen taakse kunhan aloite tulee valtuuston käsittelyyn.
Kaupunginhallitus on avainasemassa siinä tuleeko aloite ollenkaan valtuustoon. Uskon kuitenkin, että monen yrittäjänkin toivoma aloite, tulee kaupunginvaltuuston käsittelyyn.
SEIPARK Oy hallitsee suurelta osin Seinäjoen kaupungin parkkipaikkoja. Yhtiön toimintaidea on mm. hoitaa kaupungin pysäköintipalveluja niin, että pysäköinti on joustavaa ja asiakaslähtöistä. Yhtiö on siinä tehtävässä mielestäni vähintäänkin kohtuullisesti onnistunutkin.
Seinäjoen kaupunki on kuitenkin asettanut yhtiölle niin kovan tulostavoitteen, että siitä on tullut jonkinasteinen rahastusautomaatti. On väitetty, että keskimääräinen pysäköintiaika autoilijalla on noin 50 minuuttia ja, että yhtiön saamat parkkimaksut vähenisivät huomattavasti.
Aloitteen allekirjoittajien ja monien pk-yrittäjien mielestä 1 tunti ilmaista pysäköintiaikaa antaisi asiakkaille mahdollisuudet ostaa ostoksensa ilman harmittavaa pysäköintimaksua ja yrittäjät voivat verotuksen kautta maksaa kaupungille moninkertaisesti menetetyt parkkimaksut.
On verrattu asiassa Helsinkiin, Turkuun, Tampereeseen, niissähän maksut ovat. Mielestäni parempi vertaus olisi verrata samantyyppisiin maaseutukaupunkeihin kuten esim. Kuopioon tai Lappeenrantaan, joissa on jo käytössä 1 tunnin ilmainen pysäköinti.
SEIPARKKI aloittaa parkkihallin rakentamisen todennäköisesti syksyllä kunhan valtuusto ensin siunaa hankkeen. Parkkihallin rakentaminen on välttämätöntä, että saadaan ydinkeskustan rakentaminen aloitettua suunnitelmien mukaan, vaikkakin siihen täytyy sijoittaa myös veronmaksajien rahoja. Kunhan saamme ydinkeskustaan asukkaita sen 10000, mitkä ovat suunnitelmissa, voidaan parkkiasiaankin palata uudelleen.
Tuleva parkkihallin rakentaminen vaatii sellaisia liikennejärjestelyjä, jotka huolimatta hyvästä yhteistyöstä yrittäjin kanssa, vaativat myös keskustan ”kivijalkayrittäjiltä” aikamoisia venymisiä ja ponnisteluja toimeentulojensa eteen, ettei meidän niitä tule ylimääräisillä parkkimaksuilla vaikeuttaa.
Meidän tulee pitää huolta yrittäjien menestymisestä ja luoda mahdollisimmat hyvät mahdollisuudet liiketoiminnan harjoittamiseen.
Matti Kuvaja
kaupunginvaltuutettu (kok)